Logo Mantelzorg Werkt
MantelzorgWerkt

Interview – De Haan verhuizingen

De Haan is een van de grootste verhuisbedrijven van Nederland en heeft ongeveer 100 mensen in dienst. In het hoofdseizoen, de zomerperiode, huurt het bedrijf ook flexkrachten in. Wij gingen in gesprek met Wouter Hijzen, directeur Verhuisbedrijf De Haan.

‘Wat wij als De Haan belangrijk vinden, is dat onze jongens vast op de loonlijst staan en dat geldt niet alleen voor de buitendienst (de verhuizers), maar ook voor ons kantoorpersoneel. Wij geloven in vast personeel en niet in flexibele inzet voor onze dagelijkse werkzaamheden. Dit is een service-industrie en de jongens zijn ons product.’

Verhuisbedrijf De Haan

Onze medewerkers krijgen de meeste aandacht

Het bedrijf is 100% eigendom van de familie en bestaat al 242 jaar en is daarmee een van de oudste familiebedrijven. ‘We zijn echt wel een commercieel bedrijf, we moeten gewoon geld verdienen. Onze klanten zijn heel belangrijk, maar onze medewerkers krijgen de meeste aandacht. Dat zit echt in ons, daarom werk ik hier. Wij zorgen voor hen en we krijgen daar echt heel veel voor terug. Daarmee creëer je loyaliteit, daarmee creëer je een gezicht naar de klant. En ik geloof echt dat zoals wij het nu doen, de klant daar het beste mee geholpen is.’

Het moet thuis goed zijn om je werk goed te kunnen doen

‘Ik geloof echt dat je je hoofd erbij moet houden. De klant merkt het meteen als je niet goed in je vel zit. Bij ons is het heel belangrijk dat het team gemotiveerd is en focus kan houden. Het moet thuis goed zijn om je werk goed te kunnen doen.’

Een van de verhuizers Patrick Brandt zorgt voor zijn vrouw. ‘Patrick is een mooi voorbeeld, zijn vrouw is al lange tijd heel erg ziek. We hebben tegen Patrick gezegd: “Je mag altijd vrij nemen. Je moet het wel melden. Als jij vindt dat je vrij moet nemen of als je vrouw jou nodig heeft, dan kan dat. Je hoeft er ook geen vakantie voor op te nemen.” Sindsdien heeft hij geloof ik nooit een dag vrij genomen. Het gaat erom dat hij weet dat het kan en dat hij de druk niet voelt. Hij is een ongelooflijk gemotiveerde vent.’ Toen Patricks vrouw een jaar geleden geopereerd werd heeft Patrick zorgverlof gekregen.

De buitenlandchauffeurs doen tweeweekse ritten. ‘Wij begrijpen heel goed dat dat voor thuis soms best lang is. Als de mannen het thuis even lastig hebben dan zeg ik: “Je blijft deze week gewoon in Nederland.” Eigenlijk merk ik dat er geen misbruik van gemaakt wordt, want dat is natuurlijk de keerzijde.’

Ik heb oprecht interesse in de mensen

Wouter heeft zijn grootrijbewijs gehaald toen hij 2,5 jaar geleden directeur werd bij De Haan. Hij probeert regelmatig met de jongens mee te rijden. ‘Het praat toch makkelijker op de vrachtwagen. Als ik meerij, vragen ze ook: “Waar wil je het over hebben?” Ik heb oprecht interesse in de mensen. Ik heb vertrouwen opgebouwd door met ze mee te gaan. Natuurlijk ben ik nog steeds de directeur, maar ik vind het echt leuk om een dag mee te gaan.’

‘Ik communiceer individueel ik ga niet alleen voor de groep staan. Sommigen komen echt met concrete vragen bij mij. En als ik weet dat er thuis iets speelt dan ga ik ook proactief naar hen toe, want ze vinden het soms best wel moeilijk om iets te vragen. Je moet wel fysiek aanwezig zijn en dat lukt me niet altijd. Als ik wel op kantoor ben, loop ik eind van de dag even door de hal heen om te kijken hoe het met ze gaat.’

Onze mensen zijn heel belangrijk

De Haan heeft ondanks de krapte op de arbeidsmarkt geen moeite om personeel te vinden. ‘Wij staan goed bekend, we hebben extreem laag ziekteverzuim, 2 à 3 %. Dat is voor een fysiek beroep heel mooi. We proberen onze mensen echt fatsoenlijk te begeleiden. Onze mensen zijn heel belangrijk. Met name verhuizers blijven heel lang bij ons. Zij zijn ons erfgoed. Je kunt nog zo’n goed kantoor hebben, maar als die verhuizers niet goed buiten staan dan werkt het niet. We geloven echt met alles wat in ons zit, dat de mensen op de eerste plaats staan. We hebben heel veel vertrouwen in onze mensen en zij in ons.’

Verhuizen is een fysiek zwaar beroep. Het lukt lang niet iedereen om dat 40 jaar te doen. ‘Ik probeer dan te kijken wat iemand nog wel kan doen. We hebben wel binnenfuncties, maar daar zit hun hart ook vaak niet. We laten mensen dan soms het groot rijbewijs halen. Dan kunnen ze weer bij een ander bedrijf aan het werk.’

We proberen echt voor mensen te zorgen

We hebben onlangs een oud-collega van ons, die heel erg ziek is en niet meer bij ons werkt, geholpen met zijn verhuizing naar een aangepaste woning. De jongens die met hem gewerkt hebben, komen gewoon op een vakantiedag helpen en dan ga ik zelf ook mee en rij ik in de vrachtwagen. We maken er gewoon een leuke dag van. Zo proberen we echt voor mensen te zorgen.’

Kijk voor meer praktijkverhalen op de website van Werk&Mantelzorg.